Over Ron

Als je op deze pagina bent beland, ben je benieuwd naar mijn verhaal. Vandaar dat ik deze graag met je deel. Ieders verhaal is uniek en intrigerend. Alle ontmoetingen, ervaringen en keuzes in je leven leiden naar het hier en nu.

De professionele transities die ik noodgedwongen in het verleden heb moeten maken, werkten verslavend op mij. Het heeft even geduurd voor ik dat doorhad, maar doordat ik mezelf steeds opnieuw moest bewijzen in een nieuwe context is het waarmaken van positionering uiteindelijk mijn talent geworden.

Een talent dat ik nu met veel plezier voor andere inzet.

Wie ben je? Waar sta je?
Wat kan je? Wat wil je?
Waar ga je heen? En… hoe dan?

Terug naar het begin

Als kind speelde ik vooral met poppen en maakte daarmee de mooiste verhalen. Ik ben enigst kind dus de interactie met anderen had ik alleen in de klas en heb ik pas later ontwikkeld. Thuis lag mijn speelwereld klaar: auto’s, dieren, soldaten, cowboys, indianen, ridders, ik bedacht en maakte van alles. Zelf speelde ik de verhalen die ontstonden in mijn brein met mijn speelmaatjes (de plastic poppetjes). Hoofdrolspelers, podium, medespelers, uitdagingen, cliffhangers en geweldige plots. Alles kwam voorbij en alles was mogelijk.

Wat ik toen niet wist, weet ik nu. Ik creëerde de coolste fantasiewerelden. Kinderen met dit talent komen meestal in theaters terecht of worden fictie schrijver, maar daar was ik toch iets te beeldend en te praktisch voor (Rotterdammer). De commerciële communicatiewereld werd mijn eerste liefde. Daar zochten BV's, besturen en NGO's naar concepten en verhalen, verhalen die moesten aansluiten op de markt en bij hun doelgroep.

Ondernemer in de dop

Als puber wierp ik mezelf op als duizend dingen doekje. Ik kwam op één of andere manier steeds in de omstandigheid dat ik mezelf moest rekken en strekken. Als jonge kerel was ik vooral overmoedig, dacht overal te makkelijk over en beloofde mijn omgeving soms zaken die ik, als ik er eenmaal aan begonnen was, helemaal niet begreep of aankon. "Geef maar hier dat doe ik wel".

Tijdens mijn opleiding commercieel/Graphic/design had ik tientallen opdrachtgevers en medestudenten aan het werk. Daar deed het ontwikkelen en ondernemen zijn eerste intrede in mijn leven. Ik zat in de eerste lichting die deze opleiding aanging. De MBO Klassen 2, 3 en 4 waren nog niet neergezet, waardoor je als leerling de school mee kon vormgeven. Dat heb ik dan ook vol enthousiasme en overtuiging gedaan. Vanaf dat moment loopt ‘vernieuwing’ als een rode draad door mijn professionele leven.

Zekerheid en veiligheid waren al snel uit mijn jonge leven verdwenen. Mijn vader was vroeg overleden, de werkloosheid hoog en er waren nog een paar externe factoren met flinke invloed. Ik pakte aan wat maar voorbij kwam en beloofde natuurlijk van alles. Daarbij had ik een enorme trots waarbij ‘’falen’’ niet in mijn woordenboek voorkwam. De dosis creativiteit die ik van nature van mijn ouders (vader lichtkunstenaar, moeder hoogsensitief) heb meegekregen, hielp me enorm om me overal uit te redden en mijn beloftes, ondanks alles, waar te maken. Zelfs met onnavolgbaar succes: een carrière in de creatieve communicatie in B2B (business to business) was snel gemaakt.

De commerciële wereld in

Met mijn commerciële verhalen heb ik waarschijnlijk menig bedrijf rijk gemaakt. Met mijn fantasiewerelden naar de markt heb ik flink wat marketeers in het zadel geholpen. Daarom was ik ook veel gevraagd. Ik rammelde (onbewust) de centen uit de zakken van goedgelovige burgers in opdracht van grote corporates die de markt als melkkoe zagen.


”Met mijn karakter stop je daar dan rigoureus mee...”

Bij deze ontdekking en inzicht, dat mijn creatief talent ingekocht werd om een nadelig en oneerlijk effect te bereiken bij de mensen, wilde ik dat niet meer. Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar voor mij voelde dit uiteindelijk niet goed. Met mijn karakter stop je daar dan rigoureus mee... het was weer tijd om mezelf opnieuw uit te vinden. Hoe wil ik mijn centen morgen verdienen?

Identiteit in zijn context

Dankzij deze rauwe periode heb ik geleerd mijn fantasie verhalen te laten landen in vruchtbare grond. Ik wist al snel dat onder al mijn verhalen een fundament nodig was die geaard moet zijn (niet enkel economisch). Mijn focus verschoof per direct van markt en commerciële verhalen naar de Identiteit in zijn context. Ik moest voor mezelf beginnen, want de reclamebureaus waren hier niet in geïnteresseerd. De identiteit van organisaties en opdrachtgevers... dat waren immers zij (de jagers) en de markt was hun doelwit (slachtoffer). Daar werden ze voor ingehuurd. Bij mij, in de rol van creative director, voelde dat inmiddels als een complete mismatch met mijn persoonlijkheid. Hoe was ik hierin terecht gekomen?

Zo bedacht ik, dat ik het talent van het herkennen van de collectieve identiteit verder wilde ontwikkelen. Collectieve identiteit als de bron van alle acties binnen een organisatie. Deze levensles is misschien wel mijn grootste les. De identiteit van een organisatie als inspiratiebron van verhalen die in de werkelijke wereld geaccepteerd worden. Die aansluiten, puur zijn én waar anderen aan mee kunnen doen.

Authentieke communicatie

Het is werkelijk te gek om eerlijke concepten te creëren rondom de essentie, acties en betekenis van een organisatie. Niet vertrekken vanuit de gaten in de markt maar zo’n passend aanbod neerzetten, dat de marktvraag vanzelf gaat ontstaat. Zonder oordeel over hoe groot of klein die markt is. Je bedrijf of praktijk verdient altijd de markt die bij je past. Dat is soms heel veel en soms wat minder. Marketing kan altijd nog, maar is niet het ultieme vertrekpunt.

Buitenspel positie

Iemand zei ooit, “als het makkelijk kan zal Ron daar niet aan meedoen”. En dat is ook zo, de moeilijkste onbegaanbare wegen leiden naar de mooiste en puurste uitzichten. Dus ook hier maakte ik een tegenovergestelde beweging. Ik wilde vanuit Identiteit de markt in, in plaats van onderzoeken wat de markt wil horen en mensen naar de mond praten. Ik wilde vanuit de identiteit van de visionairs van organisaties, hun verhalen vertolken naar het juiste beeld, gevoel en gedrag wat daarbij hoort.

Dat zette me in 2008 (en jaren daarna) compleet buitenspel in de normen die toen actueel waren in de commerciële communicatiewereld. Mijn professionele gedachtegoed paste totaal niet in die tijd. Dus mocht ik me weer opnieuw uitvinden: hoe kon ik met mijn persoonlijke visie aansluiting vinden in de context waar ik in geloofde? Waar was die context? Wat moest ik aanbieden? En aan wie?

“Mijn professionele gedachtegoed paste totaal niet in die tijd. Dus mocht ik me weer opnieuw uitvinden!”


Door veel experimenteren, speels gedrag, falen en weer opstaan, allemaal doorstaan en ondergaan, zag ik weer nieuwe andere mogelijkheden en kon zo doorzetten. Ik voelde van binnen de teleurstelling en frustratie wel, maar het raakte me vooral nadelig in mijn portemonnee. Emotioneel ben ik er nooit van weggelopen. Een heftige tijd alsof ik opnieuw herboren moest worden.

Wedergeboorte

Die wedergeboorte kwam er door mijn boek Storydoing, waarin ik samen met Jan-Peter Bogers (zonder hem was het boek er nooit gekomen) laat zien hoe de kloof van identiteit naar markt kan worden overbrugt. Wij noemen het StoryDoing. Een goed verhaal doe je. Van visie naar actie. Niks marktonderzoek (Dat kan immers altijd nog). Gewoon je verhaal goed doen. Sinds 2015 geniet ik van veel aandacht en levert mijn werk als vanzelf weer werk op. Er komen aanbevelingen op mijn pad en mag ik me vooral bezighouden met wat ik waardevol vind. Mijn carrière is van vliegensvlug over de rijksweg naar mul zand en plakkend modder gegaan. Ik ben daarbij nooit vastgelopen of tot stilstand gekomen. De wegen die nu voor me liggen zijn weer goed geplaveid. En ik geniet er dagelijks van!

9 levens

Ik zeg vaak dat ik me nu voor de zevende keer opnieuw heb neergezet als professional in de markt, dat ik nog 2x mezelf mag uitvinden (een kat heeft symbolisch 9 levens.) Natuurlijk blijf ik in de kern altijd dezelfde persoon: “het mannetje van de vooruitgang.” Ik ben een verhalenverteller, vormgever, coach, hofnar en een versneller van processen, bespeler van tijd en tijdgeest, liefhebber van trends en rituelen en specialist in authentieke communicatie. Het is wat het is. Jij bent wie je bent. Je organisatie is de optelsom van alle mensen. Vergeet het ‘zelf’ in de vooruitgang van alledag nooit mee te nemen. Sta niet stil, bevraag jezelf, je doelen, je handelen, je twijfels, je angsten en zeker ook je succes.

Ben je leider van een organisatie? Stel dan altijd eerst de vraag "Wie zijn ik?" en je vliegt je route al gelijk anders en eerlijk aan. Durf in de identiteit van je organisatie (of jezelf) te spitten. Het beste verhaal is de organisatie zelf. Ook in jouw organisatie is je collectieve verhaal allang aanwezig. Je hoeft het enkel aandacht te geven en zichtbaar te maken, goed te vertellen en te doen. Het is als magie. Dan komen de juiste mensen als vanzelf op je af.

Ik kijk graag met jou vooruit... doe je mee?

Ron van Gils.
‘’Jouw mannetje van de vooruitgang’’

NIEUWE KOERS positionering van niets naar iets

FRISSE BLIK interventie en ontwikkeling

DE MARKT IN concept en campagne ontwikkeling

De vraag ‘Wie zijn ik?’ in het zakelijk paradigma
is net zo belangrijk als de vraag
‘Wie ben ik?’ in je persoonlijke leven.


Als je weet wie je bent, maak je makkelijker je keuzes. Ben je zichtbaar, duidelijk en wordt je eerder begrepen.